۱۳۸۹ مهر ۱۳, سه‌شنبه

منفی "خبر غیرواقعی" ابزار بایکوت خبـــری برخی از کاربران عزیز در بالاترین

حدود نه روز پیش تحلیلی سیاسی از یکی از پایگاههای خبری – تحلیلی (اینساید آف ایران) [نیویورک عرصۀ رویارویی دو لابی متعارض] بر روی شبکه اجتماعی بالاترین [لینک بالاترین] قرار دادم که در بدو انتشار با منفی خبرغیرواقعی بسیاری از دوستان بایکوت و سرپوش گذاشته شد؛

با گذشت کمتر از ده روز ، آقای مجتبی واحدی در مصاحبه ای با صدای آمریکا خبر دیدار محرمانه احمدی نژاد با رمزی کلارک را با ارائه عکس منتشر کرد ؛ روز گذشته رادیو فردا خبر از مذاکرات محرمانه در نیویورک داد و بسیاری از وبلاگها و سایتها در این باره مطلب نوشتند ؛ قضاوت را بعهدۀ دوستان می گذارم تا آیا براستی درست است که تنها به صرف عدم اطلاع از اخبار و وقایع روز ، با منفی های بی مورد موجب مسدود شدن فضای اطلاعرسانی شوند و جلوی انتشار آزاد اخبار را بگیرند و یا بدلیل آنکه مطلبی به مذاقشان خوش نمی آید آنرا بایکوت کنند؟!


اصل این مطلب به نقل از پایگاه تحلیلی - خبری اینساید آف ایران

www.insideofiran.com


نیویورک عرصۀ رویارویی دو لابی متعارض

اختصاصی اینساید آف ایران ؛ تحلیــــل سیاسی : حضور محمود احمدی نژاد بمنظور شرکت در اجلاس سازمان ملل متحد ، شهر نیویورک را به عرصۀ تقابل و رویارویی دو لابی بزرگ در ایالات متحده مبدل ساخت.

در کنار برنامه های رسمی ای که بطور گسترده در این شهر علیه حضور محمود احمدی نژاد تدارک دیده شده بود مردم آمریکا شاهد تظاهرات گستردۀ مخالفان نظام در نیویورک بودند.

لابی مخالفان نظام جمهوری اسلامی در نیویورک

هرچند ایرانیانی از گروهها و دسته های مختلف در اعتراض به قتل ، جنایت و شکنجه و تجاوز و سرکوب آزادی خواهان ایرانی در این برنامه شرکت داشتند اما سازمان مجاهدین خلق مهمترین نقش را در تهیه و تدارک و برنامه ریزی این اعتراضات برعهده داشت.

هواداران و حامیان سازمان مجاهدین خلق در ایالات متحده خصوصاً در شهر نیویورک ضمن دعوت از گروهها و بسیاری از شخصیتهای شناخته شده آمریکایی با برگزاری سخنرانی های برنامه ریزی شده به بیان مواضع خود در این سخنرانی ها پرداختند.

حامیان و هواداران سازمان مجاهدین خلق دریک همایش ؛ عکس از آرشیو

از مهمترین شرکت کنندگان و سخنرانان در برنامۀ جناح مخالفان حکومت ایران که توسط سازمان مجاهدین خلق در نیویورک تدارک دیده شده بود ، می توان به چهره هایی نظیر جان بولتون سفیر اسبق آمریکا در سازمان ملل متحد و رودآلف ویلیام لوئیز «رودی» جولیانی که در زمان حملات یازده سپتامبر ، شهردار وقت نیویورک بود ؛ اشاره نمود.

جان بولتون سفیر اسبق آمریکا در سازمان ملل متحد (سمت راست) و رودآلف ویلیام لوئیز «رودی» جولیانی در زمان حملات یازده سپتامبر ، شهردار وقت نیویورک بود (سمت چپ)


جان بولتون ضمن سخنرانی در این برنامه ، قویاً خواستار سرنگونی نظام حاکم بر ایران شد. موضعی که دقیقاً سازمان مجاهدین خلق با هدف بیان آن ، این گردهمایی ها را تدارک دیده بود.

رودی جولیانی شهردار اسبق نیویورک از دیگر شرکت کنندگان در این گردهمایی با حضور در تظاهرات مقابل سازمان ملل متحد، در لابی جبهۀ مخالفان نظام اعلام موضع کرد.

عموماً در این لابی ، جمهوری خواهان حضوری داشتند.

لابی مصالحه کاران با نظام جمهوری اسلامی در نیویورک

فعالیت لابی دوم در روزهای حضور دولتمردان ایران در آمریکا در فضایی کاملاً محرمانه و در سکوت کامل خبری و بدور از هیاهوو جنجال خبرنگاران برگزار شد.

ديدار احمدي‌نژاد و رمزي کلارک در اجلاس ضد نژاد پرستي دوربان - ۲ در ژنو - دوشنبه ، ۳۱ فروردين ۱۳۸۸ ؛ عکس از آرشیو

این گفتگوها و تدارک مذاکرات کاملاً بطور محرمانه و بدور از فضای مطبوعاتی برنامه ریزی شده بود.

برخلاف لابی اول که در آن عمدتاً چهره های جمهوری خواه حضور بهم رساندند ، مذاکره کنندگان آمریکایی با دولتمردان ایران در لابی دوم وابسته به جناح دموکراتها در آمریکا بودند.

از اینرو در لابی دوم شخصیتهای وابسته به حزب دموکرات حضوری فعال داشتند.

رهبری لابی دموکراتها در گروه مذاکره کنندۀ آمریکایی را شخصی بنام "رمزی کلارک" برعهده داشت ؛ وی پیشتر سمت وزارت دادگستری در ایالات متحده را عهده دار بود .

از سوی دیگر ، اسفندیار رحیم مشایی در رأس هیأت مذاکره کننده ایرانی با سمت ریاست گروه مذاکره کننده به گفتگو و ملاقات با مقامات آمریکایی پرداخت. ملاقاتهای متعدد مذاکره کنندگان از هر دو طرف ، در راهروهای هتلهای نیویورک بسیار با دقت و ماهرانه تنظیم شده بود.

شاید این آخرین ترکش برای جستجوی راه حلی در ایجاد تعامل میان مماشات طلبان ایران و آمریکا بشمار آید.

اظهارات اوباما در مصاحبه با بی بی سی فارسی حاکی از آن است : هنوز همۀ کورسوهای امید برای اجتناب از درگیری نظامی با ایران در ضمیر رئیس جمهور اوباما خاموش نشده است.

وی آرزو می کند، با تقویت لابی اسفندیار رحیم مشایی ، جناح نظامیان و پاسداران حاکم بر قدرت سیاسی در ایران را تضعیف نماید و خامنه ای را وادار به مذاکره و مصالحه بر سر برنامۀ اتمی اش کند.

اسفندیار رحیم مشایی با برخورداری اختیارات تامّ از سوی علی خامنه ای - رهبر ایران - با سمت کارگزار این مصالحات به نشستهای غیررسمی با لابی دموکراتها فرستاده شده بود.

عکس از آرشیو

از سوی دیگر، انتخاب رمزی کلارک نیز از سوی باراک اوباما - رئیس جمهوری ایالات متحده - با وسواس بسیار خاصی صورت گرفته بود، چراکه وی پیشتر بعنوان معمار تنظیم روابط میان آمریکا با آیت الله خمینی در نوفل لوشاتوی پاریس نقش مهمی را در روابط میان ایران و آمریکا ایفا کرده است.

اسفندیار رحیم مشایی با حضور در این مذاکرات غیررسمی با هدف نمایش حسن نیت ایران در اعلام آمادگی ایران برای بازگشایی سفارت خانه آمریکا در این کشور اعلام آمادگی کرد .

وی علاوه بر دادن قول مساعد جهت صدور روادید به آمریکائیان بمنظور حضور در ایران - در حالیکه طی چهار سال اول ریاست محمود احمدی نژاد بر قوۀ مجریه سمت ریاست سازمان میراث فرهنگی و گردشگری را بر عهده داشت - نسبت به توسعه روابط ایران و آمریکا ابراز امیدواری کرد و خواستار دایر شدن تورها و آژانسهای مسافرتی بمنظور رفت و آمد ایرانیان – آمریکائیان بین دو کشور شد.

پیشتر اسفندیار رحیم مشایی بسیار تلاش کرده بود تا با تأسیس آژانسهای هواپیمایی زمینه مناسب برای رفت و آمد ایرانیان مقیم آمریکا به ایران و همچنین شهروندان آمریکایی به این کشور را فراهم آورد.

قرار بود این سفرها با هماهنگی سازمان میراث فرهنگی در قالب تورهای مسافرتی با ارائۀ تسهیلات لازم و تهیۀ بلیط برای پروازهای داخلی و اختصاص هتل به این تورها صورت گیرد.

پیشنهادات اخیر اسفندیار رحیم مشایی در شهر نیویورک با اقداماتی که وی طی سالهای اخیر در توسعه روابط ایران – آمریکا در قالب فعالیتهای فرهنگی و گردشگری از طریق سازمان میراث فرهنگی و گردشگری آغاز کرده است ، می تواند فصلی نوین در روابط میان ایران و آمریکا بشمار رود

در شرایطی که سازمان مجاهدین خلق با فراهم آوردن زمینه حضور برخی چهره های سرشناس جمهوری خواه در ایالات متحده نظیر جان بولتون و جولیانی در تلاشند تا همه پلهای پشت سر در بهبود روابط ایران با آمریکا را خراب کنند و زمینه برای درگیری نظامی آمریکا با ایران بمنظور برچیدن نظام حاکمه در ایران را فراهم آورند ، سیاستمداران کهنه کار دموکرات و لابی دموکراتها با دریافت چراغ سبز از سوی پرزیدنت اوباما در صدد طراحی نقشۀ جدیدی برای ایجاد تعامل در روابط میان ایران و آمریکا هستند.

در روزهای آخر حضور احمدی نژاد در نیویورک ، تلاش برای پائین کشیدن فتیلۀ منازعات داخلی میان مجلس و دولت ، از علائم هماهنگی میان نهادهای درون حاکمیت برای دریافت اطلاع از نتیجۀ نشستها و گفتگوی محرمانه ای بشمار می رود که در شهر نیویورک توسط دولتمردان ایران با مقامات آمریکایی بطور محرمانه انجام شد.

اینطور به نظر میرسد که علی خامنه ای - رهبر ایران - با توجه به نقش و موقعیت اسفندیار رحیم مشایی در سفر اخیرش به نیویورک و طرحهای وی در انتظار اخباری امیدوارکننده در روابط میان ایران با آمریکا باشد.

هرگونه استفاده از مطالب و یا بخشی از اخبار با ذکر منبع (اینسایدآف ایران) بلامانع است.

کلیۀ حقوق برای «اینساید آف ایران» محفوظ است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر